Den stora trygga mannen är här för att skydda oss.

9 Apr

jamstalldhet1

”Jag är kanske en av de få som tycker att mannen ska tjäna mer … varför kämpa för jämställdhet? Den stora trygga mannen är här för att skydda oss och se till att vi har det bra. Är det inte vackert så säg?”

Att det finns folk som tycker så här i vårt land. På 2000-talet. Det får mig nästan att tappa hoppet om  mänskligheten. Vi kan väl lika gärna ta bort kvinnors rösträtt igen? Vad ska vi med den till? Varför kämpa för jämställdhet när vi har den stora trygga mannen som tar hand om oss.

Härligt. Inga våldtäkter eller misshandel inom hemmet sker (5000 anmälda våldtäkter per år är en struntsumma, eller hur?). Mannen tar ju hand om oss. Vi behöver inte få samma lön för samma arbete eftersom mannen tar hand om oss. Stor och trygg. Kvinnodominerande yrken är värda mindre pengar. Männen borde ju tjäna mer, eftersom de tar hand om oss. Och på dagis får killar inte ens längre leka med bilar och de måste kallas hen. Det ingår i förskoleutbildningen att det ska vara så.

Vad tycker du? Inlägget av mig finns HÄR, med en hel del sånna här skrämmande kommentarer som följd.

jamstalldhet

21 svar to “Den stora trygga mannen är här för att skydda oss.”

  1. Maria Engelwinge april 9, 2013 den 5:15 f m #

    Jag svarade i inlägget du tipsade om, men jag tycker att du har svarat alldeles utmärkt här:). Människors oerhörda dumhet, naivitet och ignorans får mig ofta att undra hur vi öht lyckats bilda någorlunda fungerande samhällen. Idioti i sin finaste form är väl det snällaste man kan säga om kommentaren vi pratar om.

  2. stoffisen april 9, 2013 den 6:51 f m #

    God morgon Anna.
    Det var en bra debatt tycker jag. Fanns många olika, och spretande åsikter. Det är bra och jämlikt tycker jag.

    Lönfrågan ramlade lite under tröskeln. Jag tror mig våga säga att många faktorer spelar in när det kommer till lönesättningar. I vården är det (om företaget är fackligt snslutet) utbildningen och erfarenheten som styr lönen. Så även som ex USKA. Det är bara några alternativ. Jag har hadt flera kvinnliga kollegor som haft bättre lön än mig, grundat på utbildning och erfarenhet. Så det är inte som det beskrivs alla gånget. Tänkte du på några soecifika yrken förresten?

    Kram
    Stoffe

    • annagranstrom april 9, 2013 den 7:09 f m #

      Godmorgon Stoffisen! 🙂
      Inom vården precis som alla yreskategorier ska det väl vara utbildning och erfarenhet som spelar roll. De yrken jag syftar på som kvinnodiminerande och lågavlönade (i jämförelse) är sjuksköterska, undersköterska, skola, förskola. Där det alltså även krävs universitetsutbildning. Dessa yrken värderas alltså lägre av samhället, och man kan ju fråga sig varför. Lärare och vården är enligt mig två av de viktigaste yrken som finns och borde både ha bättre arbetsförhållanden och lön.

      Att du har haft kvinnliga kollekor som har aft bättre lön än dig är fortfarande undantag. Jag pratar om det generella. Det är fakta. Kanske handlar det om att män generellt är bättre på att tala för sig? Bättre självförtroende och vågar säga vad de kräver och vad de förtjänar? Jag vet inte. Män har iallafall generellt högre lön än en kvinna.

      Vilket yrke hade du där kvinnorna hade högre lön än du? Vilken utbildning och erfarenhet hade du respektive de? Hade ni samma utbildning, position och erfarenhet, men kvinnorna ändå högre? Det är intressant isåfall! 🙂

      kram!

      • Hanna Lans april 9, 2013 den 7:34 f m #

        Heja!

      • Hanna Lans april 9, 2013 den 7:35 f m #

        Jag har tyvärr redan förlorat hoppet om mänskligheten. Numera slåss jag bara för mig själv. Kanske det i alla fall bidrar lite till förändring.

  3. Lufthamn april 9, 2013 den 8:51 f m #

    Åh, herreminje. Folk, they are the worst. Men intressant fråga: Reagerar man extra starkt för att det är en kvinna som säger så?

    Det kommer alltid finnas korkade människor, oavsett kön, och jag tror faktiskt att sånt mår tigas ihjäl. Jag tror att om man uppmärksammar den typen av uttalanden, men även andra orättvisor så bidrar man till att de blir vedertagna sanningar. Jag kör stenhårt på att inte erkänna att de finns, och om jag råkar ut för dem hanterar jag dem som jag hanterar vilken annan korkad företeelse som helst. Hittills har det fungerat alldeles utmärkt. Om jag hela tiden gått och tänkt på allt ur ett könsperspektiv och letat efter könsrelaterade orättvisor tror jag faktiskt att jag gjort mig själv en otjänst. Jag hade antagligen blivit mer mottaglig för orättvisorna, eftersom jag tillåtit mig att se dem som ett problem.

    Korkade människor ska bemötas som korkade människor, oavsett hur deras dumhet tar sig uttryck.

  4. Lufthamn april 9, 2013 den 8:54 f m #

    Det blev fel: Jag menar egentligen inte att orättvisor mår bäst av att tigas ihjäl, utan att dumheter bör tigas ihjäl.

  5. stoffisen april 9, 2013 den 9:22 f m #

    Oj! Jag tror nog att detta är lite uppviglat. Xandra tycker att det dom är gammeldags är fint. Det är väl inte korkat? Det är ju en åsikt precis som ”din & min” korkat är att inte acceptera andras åsikter 🙂

    • annagranstrom april 9, 2013 den 9:34 f m #

      Å andra sidan är det ju Lufthamns åsikt att tycka att den åsikten är korkad. Alltså måste man även acceptera att hon tycker den är korkad. 🙂

      • stoffisen april 9, 2013 den 7:35 e m #

        Det är sant. Men det är ett så felvalt ord. Låter så nedvärderande.

        Korkad är den som verkligen är elak, dum och inte hjärtlig. Det är en rang av mobbing att säga att någon med åsikt är korkad. Tycker jag.

      • Anna Granström april 9, 2013 den 7:43 e m #

        Det har du rätt i. Korkad, dum och idiotisk är nedvärderande ord.

  6. Maria Engelwinge april 9, 2013 den 6:36 e m #

    Att det går att tiga ihjäl problem är en myt eller ett önsketänkande. Om det var en fungerande metod skulle vi inte behöva ingripa när barn blir mobbade exempelvis. Och förmodligen är det därför vuxna ibland ger rådet som alla mobbade vet inte fungerar: bry dig inte om dem. Självklart är det inte särsklilt vettigt att gå i taket så fort man upplever sig orättvist behandlad, orättvisor ingår i konceptet att vara människa. Däremot anser jag att det är helt adekvat att reagera mot orättvisor som påverkar ens möjligheter till ett bra liv, exempelvis att man får sämre utbildning, sjukvård och lön baserat på ens kön, hudfärg och sexuella läggning. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara bättre för den som drabbas att tiga (att den som tjänar på det vill att den drabbade ska tiga kan jag däremot förstå). Är inte tigandet samma sak som att finna sig? Man kanske inte tycker att det är okej men man accepterar situationen? Lufthamn, förklara gärna hur det skulle få orättvisorna att försvinna.

    • annagranstrom april 9, 2013 den 6:48 e m #

      Jag tror hon menar tiga som bemötande av den idiotiska kommentaren. Alltså att ignorera kommentaren, inte att ignorera orättvisan.

      Personligen tiger jag typ aldrig. Varken mot orättvisor eller idiotiska åsikter om orättvisor. Jag kan liksom inte. Vill nog inte heller.

  7. Trillingnöten april 9, 2013 den 8:14 e m #

    Kunde inte låta bli att lägga mig i 🙂

  8. Maria Engelwinge april 10, 2013 den 1:44 f m #

    Fast i nästa mening säger hon andra orättvisor och att hennes metod är att inte erkänna att de finns. Hursom, jag har skrivit ett inlägg om det här för att jag tyckte att det var så intressant.

    • annagranstrom april 10, 2013 den 7:42 f m #

      ”Det blev fel: Jag menar egentligen inte att orättvisor mår bäst av att tigas ihjäl, utan att dumheter bör tigas ihjäl” skriver hon, så jag uppfattar det som att orättvisorna ska kämpas emot, men dumheten tigas ihjäl. Själv tycker jag man ska kömpa för rättvisa och säga ifrån när någon uttalar dumheter.

  9. Husfrun april 10, 2013 den 6:31 f m #

    Usch nej vad trött jag blir på sånt här. Den store trygge mannen och hen hit hen dit. Vad hände med ordet människa?

    Sv. jag måste tyvärr skriva i gåtor, men dagens inlägg kanske i alla fall skapar lite mer hum om vad jag pratar om 😉

    Kram.

    • annagranstrom april 10, 2013 den 7:43 f m #

      Jag blir så trött när folk väljer att blunda för ren fakta. Skrämmande.

  10. Annika i Colombia april 14, 2013 den 4:17 f m #

    Men herregud! Tänker folk så 2013? I Sverige? På riktigt?

Kommentera

