Får man längta till jobbet?

8 Apr

a clean house is a sign of a wasted life

 

Efter en sjukvecka utan varesig något kul eller promenader och mer trötthet än vanligt, kommer jag på mig själv med att längta lite till att jobba. Alltså vanligt jobb. Få tvätta håret, klä på mig, stressa till bussen, göra något vettigt. Jag vet att det är jättevettigt att ta hand om ens barn. Och att det är ett superprivilegie att få vara mammaledig så länge. Jag vet också att när jag väl börjar jobba igen kommer jag längta ihjäl mig efter Victor hela tiden och ha dåligt samvete för att jag inte är där, kanske vara lika trött som nu men vara tvungen att prestera och inte bete mig som en amöba.

Men ändå. Det kommer sånna här dagar, och det kanske är lika bra eftersom jag kommer börja jobba igen om ett tag. Och det här med att jobba känns i efterhand som semester i jämförelse. Fikapaus! Gå på toa ifred! (Hur många gånger har man inte gått på toaletten med bebisen i knät?) Lunch! Bara att åka till jobbet i stressig rusningstrafik.

Lätt att romantisera åt båda håll, antar jag. Vi får se hur det blir när jag väl är där igen.

 

11 svar to “Får man längta till jobbet?”

  1. Jojjo april 8, 2013 den 11:24 f m #

    Klart man får längta till något annat! Jag kan ibland längta efter mammaledighet, men om jag väl får uppleva det någon dag kommer det säkert finnas dagar när jag längtar efter ”vuxenlivet”.

  2. Husfrun april 8, 2013 den 11:58 f m #

    Jag förstår precis den där ambivalenta känslan. Två världar man vill vistas i.

  3. stoffisen april 8, 2013 den 7:44 e m #

    Vad intressant läsning.
    När du skriver som du gör tänker man till.

    När man jobbar mycket längtar man efter en lång ledighet (ibland även att slippa jobba) medan man sedan längtar till jobbet efter tristess smyger på. Så är det för mig.

    Kram
    Stoffe

    • Anna Granström april 8, 2013 den 7:50 e m #

      Vill bara lägga till att det är mer ledighet och semester än att ta hand om en bebis. Jag är helt slutkörd. Jag längtar efter att jobba mest för att få den där lilla ledigheten på dagarna man kan få på ett jobb, men aldrig aldrig hemma… Kram!

  4. Jo april 8, 2013 den 9:58 e m #

    Gräset är alltid grönare…;-) Men absolut, att jobba har sina fördelar. För egen del undrar jag mest hur det ska gå att använda hjärnan hela dagarna? Just nu känns det som att jag totalt har glömt hur man gör när man arbetar…

  5. Anneli april 8, 2013 den 10:11 e m #

    Intressant! Så är det nog, man vill ha allt och helst på samma gång.

  6. Etta april 10, 2013 den 11:32 f m #

    Jag tycker också att det är helt fantastiskt att få vara hemma med Lilla A, men ibland känns det som ren avkoppling att t ex plocka ur diskmaskinen eller hänga tvätt när min sambo är hemma och kan ta henne. Bara för att få göra något själv, utan att bli avbruten.

  7. annajohanna april 11, 2013 den 3:11 e m #

    Jag kan förstå att du längtar efter att börja jobba igen, det ska du inte ha dåligt samvete för. Efter att ha varit sjukskriven i två månader, så tycker jag det är grymt skönt att vara tillbaka på jobbet igen! Den där vardagen är minsann lite underskattad.

  8. jenny i maine april 12, 2013 den 8:56 e m #

    Man får absolut längta efter jobbet! Och du har säkert helt rätt i att du kommer l¨nagta lika mycket efter V när du väl är där. Jag tror inte man kommer undan den känslan rikigt (möjligtvis om man kan jobba deltid eller något och balanser efter sina egna behov, kanske? 🙂 )

  9. Annika i Colombia april 27, 2013 den 1:51 e m #

    Klart man får! Jag längtade rätt mycket efter lite intellektuell stimulans… Och att få vara ”själv”.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jobbälsk. | Anna Granström - januari 25, 2014

    […] läste ett blogginlägg från april där jag skrev att jag längtade till jobbet. Nu har jag jobbat i snart tre månader, och … Det är riktigt nice. Jag älskar att jobba. Jag […]

Kommentera

