Annas mjölk- och glutenfria Fisksoppa.

18 Feb

Jag är så ofantligt trött jämt. Victor är inne i någon slags jobbig sömnperiod där han runt ett eller två (efter att ha sovit ett par timmar) rör sig konstant och vaknar. Han gnäller liksom aldrig, han bara … vaknar. Och jag med honom. Nätter med tre timmar total sömn (och INGET på dagen) börjar bli vargdasmat igen, precis som första månaden. Nåväl. Jag lagar mat när Martin är hemma, och igår blev det fisksoppa. Efter instagrammande fick jag en fråga om recept, så here it goes:

FisksoppaMjoklfri

OBS att jag aldrig följer recept, så det är lite svårt att skapa ett, men på ett ungefär:

ANNAS MJÖLKFRIA FISKSOPPA till massor av personer (eller matlådor).

Lite valfri god fisk och ev. räkor (jag hade ett kilo torskfilé och ett paket lax)
2 burkar kokosmjölk
5 dl vatten
1 flaska vitt matlagningsvin
1 morot
1 gul lök
4 klyftor vitlök (skippade jag nu eftersom Victor är känslig)
Två stänger selleri
½ zucchini
Ett gäng färska champinjoner

Kryddor:
Salt
Vitpeppar
1 gram saffran (två påsar)
Timjan
Fänkål (2 tsk)
Färsk persilja
Oregano
1 ekologisk grönsaksbuljong

Gör så här:
Hacka och stek grönsakerna efter egen smak i sesamolja (eller annan olja, men jag föredrar grönsaker i sesamolja eftersom de blir extra goda då. Kung Markatta har en superbra ekologisk sådan) och krydda med allt utom saffran. Jag steker direkt i kastrullen (en femliters). Persiljan hackas med stängerna och läggs i.

sesamolja

Häll i hälften av vinet så att det får koka ihop sig tillsammans med buljongen. När grönsakerna är redo – häll i resten av alla vätskor och krydda med saffran. Låt koka en stund och ha sedan i fisken. Fisken behöver inte koka länge, kanske fem minuter. Jag brukar dela fisken i bitar först när den är kokt. Har du i räkor ska de i mot slutet så att de inte blir överkokta och ”krullar” ihop sig.

Serveras med lite färsk persilja på toppen. Käkar du mjölkprodukter är det supergott med en klick creme fraiche på toppen också.

När jag slutar amma ska jag göra smarrig bouillabaisse igen, som är min favorit. Mums …

 

9 svar to “Annas mjölk- och glutenfria Fisksoppa.”

  1. Husfrun februari 18, 2013 den 7:57 f m #

    Fy vad jobbigt att inte få sova ordentligt, hoppas det vänder snart.
    Kram.

  2. jenny i maine februari 18, 2013 den 8:37 f m #

    Jobbigt med sömnen. Som jag brukar säga, man visste innan man fick barn att man skulle få sova mindre, men man visste inte hur det skulle KÄNNAS att inte få sova (och inte heller hur länge det skulle pågå!)!

    • annagranstrom februari 18, 2013 den 9:42 f m #

      Hur länge pågick det för er? Jag har räknat med ett år, fortsätter det sen vet jag inte vad jag gör! Allt påverkas av sömnbristen…

      Men ändå: sjukt mycket bättre än att vara gravid 🙂

      • jenny i maine februari 18, 2013 den 3:46 e m #

        Nja alltså våran L är 16 månader nu och sover inte problemfritt, även om det är långt (!) ifrån hur det var när han var spädbarn. Man kommer in i en bra rutin av 19:30 till 7:00 utan att han behöver oss alls där emellan, men sen kommer sjukdom eller resor och förstör. Då kan det handla om att han i perioder vaknar 2 ggr/per natt och behöver oss för att somna om.
        Sovmorgon får man väl inte på många år hursomhelst!?

  3. Hanna Lans februari 18, 2013 den 9:22 f m #

    Wow, det låter supersmarrigt! Får jag komma med ett lite oortodoxt förslag vad gäller bebissömnen? Låt honom vara vaken, skrika lite kanske om det är det han gör, eller bara ligga och titta. Mitt allra största ”fel” som mamma var att plocka upp sonen omedelbart när han gnällde. Men alla människor vaknar flera gånger om natten och somnar om utan att vara medvetna om att de varit vakna. Samma sak med bebisar. De allra flesta gånger väkcer vi dem när vi tror att de redan är vakna. Svåraste tipset någonsin att följa, men när jag äntligen gjorde som andra sa, lät honom vara, så somnade både han och jag om. Halleluja, livet återvände!

    • annagranstrom februari 18, 2013 den 9:40 f m #

      Brukar inte ta upp honom, men jag kan inte sova när han vaknar. Han kan ligga där i mörkret och ha sig utan att gnälla, men jag sover inte. Min sömn har blivit så störd att jag nu knappt kan somna på kvällen heller för att jag väntar på att han ska vakna. Han sov alltid i sin egen säng förut, men nu bredvid mig igen. Får se vad nästa steg blir…

  4. annajohanna februari 18, 2013 den 4:25 e m #

    Åh, det låter jättegott! Jag sparar receptet och provar när jag är tillbaka i mitt eget kök och kan laga mat igen.. 🙂 Låter besvärligt med sömnen, jag hoppas att det är en fas som snart går över igen!

  5. stoffisen februari 18, 2013 den 7:00 e m #

    Åh det receptet passade mig som handen i handsken!
    Yummie!
    Ska testa nästa vecka 😀

    Kram
    Stoffe

  6. Emilie april 9, 2013 den 1:19 e m #

    Hej Anna!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

Kommentera

