Januariböcker.

1 Feb

UtlastJanuari2013

Det här året kommer jag summera varje månads utlästa böcker i tolv inlägg. Förr läste jag ju mängder, men nu blir det mindre och mindre (i takt med att bebisen ammas kortare stunder och kräver mer uppmärksamhet). Jag läser dock rätt mycket barnböcker (samma hela tiden, hehe) …

1) Förkunnaren – Unni Drougge (4/5)
Del två i deckartrilogin om Berit Hård. Jag älskar Unni. Hon är en av Sveriges bästa författare enligt mig. Bluffen (del ett) var sådär, men den här var riktigt bra. Älskar Unnis sarkastiska, målande och roliga språk. Jag ser fram emot att läsa del tre (Fällan) som jag vann av förlaget.

2) Maken – Dean Koontz (2.5/5)
Dean Koontz har ju gett ut ungefär en miljon böcker och den här finns även som film (tror jag?), men jag tycker att den var lite väl … enkel. Och hoppig. Typisk thriller-film iallafall och visst var den spännande. Inte riktigt min melodi ändå.

3) Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra  – Novell av Jonas Hassen Khemiri (3.5/5)
Jag har läst hans Ett öga rött och Invasion! och gillade dem både. Så även denna novell från Novellix. Det enda jag inte gillade var att det var just en novell. Jag hade velat läsa den som en hel bok och tror att den hade kunnat göra sig ännu bättre som sådan.

4) Varat och varan : Prostitution, surrogatmödraskap och den delade …  – Kajsa Ekis Ekman (4/5)
Ekis och jag var kompisar som tonåringar och jag har velat läsa den här boken sedan den kom ut för ett par år sedan. Nu är det äntligen gjort och jag gillade den! Väldigt välskriven och intressant om just vad titeln antyder – prostitution och surrogatmödraskap. Jag fick nya vinklar på framförallt surrogatmödraskap. Mycket läsvärd!

4 svar to “Januariböcker.”

  1. Husfrun februari 1, 2013 den 11:13 f m #

    Tack för boktips. De tas tacksamt emot även om jag inte hinner läsa så värst mycket just nu. Kram

  2. -Jenny- februari 2, 2013 den 4:52 e m #

    Alltså… Sen värkarna började har jag läst typ 10 sidor. Och det har jag gjort de senaste kvällarna. På dagarna får jag inte till det. Hoppas att jag kan få till någon sorts läsrutin längre fram.

    • Anna Granström februari 2, 2013 den 10:42 e m #

      Det kommer kanske! Eller om man säger såhär: var glad att varje amning inte tar mer än 1h. Det var därför jag läste så mkt i början! Nu är det typ när Victor ligger bredvid och ska sova, när han sover eller vid amning på morgonen. Snart kommer jag vara nere i noll sidor jag med tror jag…

  3. annajohanna februari 5, 2013 den 5:34 e m #

    Kul att du också har börjat med smårecensioner! Jag gillar att läsa andras och få tips på läsvärda böcker! Mina recensioner för januari kommer så småningom… jag ligger lite back när det gäller allt för tillfället! 🙂

Kommentera

