Kilona bara raaaaasar nu!

24 Jan

NOT.
Jädra gravidmyt.

De sitter snarare som sten, men för två månader sedan började jag gå på Baspass på Friskis & Svettis, och nu sedan förra veckan har jag vågat mig på Step igen. Hoppas kunna utöka till Skivstång (BodyPump) och Core, och i vår BÖRJA SPRINGA IGEN. Känns sjukt avlägset att jag sprungit dryga två mil utan att stanna liksom. Hur gick det till? Och långpass i skogen i terräng, flugit fram över rötter och snår …

Iallafall. Det är så skönt att gå iväg till Friskis och röra på sig. Förutom alla barnvagnspromenader alltså. Och så har jag börjat tänka på kosten igen och för in alla kalorier i MyFitnessPal (en app på Iphonen) och har som mål att gå ner 0,5 kilo/v (mer rekommenderas inte om man ammar). Vi har även en grupp på Facebook för ”septembermammor – i form” som jag startat, och på dessa tre veckor som gruppen funnits har jag LYCKATS med mitt mål. Jag är så stolt! 1,4 kilo ned. Fem kvar till startvikt, och sedan vill jag gå ner lite till för att nå min trivselvikt.

Jag är även stolt över att ha lyckats skriva ett inlägg om något annat än Victor.

 

Island 2001. Får jag tillbaka min gamla kropp lovar jag härmed att sluta klaga på den!

Island -11. Får jag tillbaka min gamla kropp lovar jag härmed att sluta klaga på den!

 

36 svar to “Kilona bara raaaaasar nu!”

  1. Åsa januari 24, 2013 den 12:20 e m #

    Duktiga du 🙂 men låt det ta den tiden det tar 🙂
    Kramar Åsa

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:44 e m #

      Låter det ta sin tid… Med lite påskyndande hjälp 😀

  2. Helena januari 24, 2013 den 2:27 e m #

    Vet hur jobbigt det är när man tycker att man gör allt man kan och inget händer. Det är en långsam process. Men att du har kommit igång med träning och kost är alltid ett steg i rätt riktning även om det ibland känns långsamt. Och du har ju faktiskt gått ner!! Jag känner igen det där med att inte tycka om sin egna kropp för den är så annorlunda från det den var för inte alls så längesen. Det hände mig när jag slutade med p-pillerna, gick up 10+ kilo på bara några veckor.. sen tog det desto längre att tappa dom! Håll ut!! Och Lycka till!! KRAM

    • Anna Granström januari 24, 2013 den 2:36 e m #

      Fast det händer saker nu när jag anstränger mig lite. Innan åt jag något onyttigt varje dag. Man går ju upp när man är gravid, annat vore ju konstigt. Jag har gått ner 9 kilo sedan V föddes, fem kvar. Kroppen blir ju liksom… Annorlunda efter graviditet. Och amning. Magen har inte dragit ihop sig än, men jag vet att även det är normalt. Ser ut som jag är gravid i v20 än. Längtar tills jag kan byta ut gravidkläder mot mina vanliga!

  3. Västgötskan januari 24, 2013 den 2:53 e m #

    Det kommer tillbaka snabbare än man tror. (Konditionen alltså).
    Däremot extrakilona sitter som berget (i alla fall på mig) trots att jag tränar. Jag äter förmodligen fel.

    //Kram Gottegrisen! 😉

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:53 e m #

      Det sägs ju att kosten är mesta delen. Typ 2/3 iallafall. Tycker du ser rätt smal ut på fotona?! Hade nig knappast gissat mig till tre ungar – all respekt!

  4. Husfrun januari 24, 2013 den 3:56 e m #

    Heja dig, du kommer nå din målvikt snabbare än du tror. Allt sånt där är ju så individuellt. Med de två stora fick jag tillbaka min utgångsvikt på en vecka, men med lilltjejen har jag fortfarande typ fyra kilo kvar (hon fyller 6 år om några veckor). Men okej, jag är smal. Men min trivselvikt ligger fyra kilometer bort. Så det så.
    Kram.

    • annagranstrom januari 24, 2013 den 9:28 e m #

      En vecka?! Så du är en SÅN DÄR, hehe. Är bara avis. Lyllo. Trodde sånna bara fanns på film.

  5. Jessica januari 24, 2013 den 6:10 e m #

    Jag håller också på, fast att jag inte fick barn nyss. Jäkla trivselkilon 😛

    • annagranstrom januari 24, 2013 den 9:29 e m #

      Så kan det ju oxå vara förstås… 😀

  6. Trillingnöten januari 25, 2013 den 12:50 f m #

    Gravidkilon sitter som berg! Det är galet. Men fasiken vad bra du är!

  7. Sandra januari 25, 2013 den 11:09 f m #

    Jag har nått utgångsvikten. Ungefär på Sixtens 6-månadersdag. Jag har inte direkt några spår av uttöjd hud på magen eller så heller. Men mitt jävla snitt… Det är så fult så jag mår lite illa varje gång jag ser mig i spegeln. Hade ju hoppats att det inte skulle se så illa ut när kilona hade försvunnit. Men nä. Har träning framför mig. Det gör förhoppningsvis bättring! Vad gött att du kommit igång med träningen!!! Fortstätt kämpa. Kommer gå toppen!!!

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:44 e m #

      Åh, beklagar snittet! Kommer det åtminstone bli lite bättre med tiden?

      • Sandra februari 3, 2013 den 10:40 e m #

        Ingen aning faktiskt! Många säger till mig ” men åååh, det bleknar med tiden”. Jag skiter ju i om det är ett streck där eller inte. Det är överhänget och gropen som är det värsta. Ser ut som en mun från sidan. Jag överväger plastikoperation för första gången i mitt liv! Yeah! 😛

  8. petchie januari 25, 2013 den 3:02 e m #

    Jag vill inte vara sa’n men jo, jag ar ocksa en sadan dar jag vagde 5 kg MINDRE (okade 3 kg sammanlagt) an innan graviditeten 2 veckor efter forlossningen! Men det ar gener (min mor vagde ocksa mindre an fore graviditeten nar hon kom hem fran BB men hon ar smal som en pinne) + svaltkost den sista manaden av graviditeten + som avslutades vid 36 veckor… Typ inga kolhydrater alls sista manaden pga graviditetsdiabetes, inget som jag skulle rekommendera for jag var saaa hungrig! Men visst, det gjorde susen for att ga ner i vikt!
    Far se hur det blir [nu!? shhhh] under andra graviditeten…
    Kram!

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:46 e m #

      Graviditetsdiabetes är ju förvisso inte alls kul. Men ändå.

      Grattis till smaleriet men framförallt till graviditet nr2! Så glad för er skull!! ❤

  9. bubbelsblogg januari 25, 2013 den 6:31 e m #

    Bra jobbat och sunt att du hetsar på för mycket!:)

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:46 e m #

      Nä, allt för Victor. Skadligt för honom om jag går ner mer ju, med gifter som släpper och går över i mjölken.

  10. stoffisen januari 25, 2013 den 8:04 e m #

    massor av ”heja” till dig!
    jag förstår kanske inte riktigt hur du känner men jag kan förlika mig med tanken 🙂

    Kram
    Stoffe

  11. S.W januari 25, 2013 den 9:43 e m #

    Några år innan jag blev gravid första gången gick jag ner trettio kilo och var i mitt livs formtopp – sen gick jag upp trettio kilo och typ ner sju efter förlossningen. Och kanske är det för att jag sett min kropp förändrats så drastiskt många gånger de senaste åren men jag är liksom helt lugn med det.
    Mest längtar jag efter att vara stark igen! Och jag börjar nästan gråta när jag läser om dina pass och planer för guuuuud vad jag saknar mitt gym. Så, snälla, skriv mer om din träning? Det är fantastiskt att höra om det. Och, fortsätt lägg upp matbilder…gärna recept också 😉 Kram!

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:49 e m #

      Underbart att läsa att du är lugn med det! Det är inte jobbigt att läsa om träning och sånt då? Kanske får lägga upp lite recept och sånt inom kort. Kram på dig! Ps. Vill läsa din blogg…

      • S.W januari 29, 2013 den 5:14 e m #

        Jag fattar inte alls varför min blogg verkar vara så otillgänglig?! Men idag flyttar Milea (Lemonadfabriken) in med oss och hon är en fena på sånt – så då borde det lösa sig.

        Inte jobbigt att läsa, bara roligt! 🙂

  12. Marlene januari 26, 2013 den 11:58 f m #

    Det där fixar du! Du är ju i grunden en aktiv människa och har det i dej. Det hade varit värre om du inte ens tyckt om att röra på dej 🙂

  13. sofiainengland januari 26, 2013 den 3:05 e m #

    Vi får väl se hur det blir för mig. Jag är en såndär som alltid har varit smal och har aldrig bantat eller tänkt på kosten, så om jag nu måste göra det kommer jag tycka att det är apsvårt! Tycker du är skitduktig! På måndag får jag reda på hur mkt jag har gått upp….kan nästan inte få upp dragkedjan på vinterjackan längre. Oh yes. Nu tänkte jag äta lite. IGEN.

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:51 e m #

      Spännande på måndag att få veta! Du blir säkert smal direkt igen efter. Jag trodde faktiskt det skulle vara lättare. För mig var det en myt, men det behöver det ju inte vara för alla – som man ser på kommentarerna ovan! Kram!

  14. annajohanna januari 26, 2013 den 4:40 e m #

    Heja heja! Jag tycker att du ska vara jättestolt över att du har kommit igång ändå så snabbt efter V. Skynda långsamt och var snäll mot kroppen och stolt över hur långt du har kommit hitintills!

    • Anna Granström januari 26, 2013 den 4:52 e m #

      Tack! Du har rätt. Med tanke på blodpropp och allt får jag nog vara nöjd! Nu går det lättare och lättare att träna…

  15. Nadja januari 27, 2013 den 2:24 f m #

    Hmm, vet inte omd et räknas som att inte va skrivet om Victor.. Han är ju ändå anledningen till din viktuppgång 😛

  16. Annika i Colombia januari 27, 2013 den 3:52 f m #

    Alltså det där är rätt mycket en myt. Men också: personligen tyckte jag att kilona började rasa med fortsatt amning efter sex månader. Inte innan. Vet inte om det är någon slags allmängiltig regel, men jag håller tummarna att raset börjar snart! Kram

    • Anna Granström januari 27, 2013 den 12:54 e m #

      Jag har hört att det är lättare efter 6 mån om man ammar. Mkt för att kroppen vill behålla extra hull under amning för fetare mjölk åt bebisen. Eller mer näringsrik iallafall. Sen kan det tydligen gå undan. Hoppas! Får kanske försätta amma då rå… 😀

  17. -Jenny- januari 27, 2013 den 1:53 e m #

    Jag hoppas att kilona ramlar av mig automatiskt med amning och lite träning kombinerar med barnvagnspromenader i april/maj. Jag har aldrig bantat eller räknat kalorier innan och vill helst inte göra det heller. Vi får se.

    Från när ska man bara gå ner 0,5 kg/vecka? Jag har ju tappat typ 6,5 kg det allra senaste…

    • Anna Granström januari 28, 2013 den 2:42 f m #

      Jo men de första kilona är ju direkt relaterade till bebisvikt, vatten, extra blod osv. Det är fett-vikten som inte ska överstiga 0,5kg eftersom gifter frigörs. Har heller aldrig bantat eller hållt på, så det är ganska drygt men nödvändigt. Jag har alltid legat på samma vikt de senaste 12 åren (i princip). Förutom på gymnasiet och däromkring när jag var en spinkis på 49 kilo…

      Kilona ”ska” ramla efter 6 mån om man fortsätter amma, så jag håller ut. Och räknar kalorier och tränar och går. Vissa verkar ju vara som vanligt efter två veckor och andra aldrig igen. Huva. Hade oxå hoppats på att de skulle ramla av mig automatiskt, men de sista fem-sex… Det är de som sitter kvar. De 9 andra gick automatiskt!

  18. RackarTuss januari 29, 2013 den 8:25 f m #

    Japp – de sista 5 bruka man få tampas med!

Kommentera

