Fyra månader med Skorpan.

7 Jan

3-4man1

Victor, idag fyller du fyra månader. Ett tredjedels år!

Den här månaden har du utvecklats enormt mycket. Du har börjat sitta med vid matbordet i egen stol och följer nyfiket när vi äter. Du har hittat dina egna händer och tar tag i saker medvetet som du når (och stoppar de i munnen). Du drar i dina egna fingrar och sliter i leksakerna i babygymmet. Du vänder dig om efter alla ljud och studerar intresserat vad som händer. Du har upptäckt min mun och gillar att stoppa fingrarna i den. Du jollrar och pratar, skrattar och är allmänt gullig. Din kropp är stark och du drar dig upp till sittande redan nu. Håret som alla sa att du skulle tappa är kvar, om än lite bortskavt och ljusare. Eventuellt har du fått din ögonfärg nu, och den är som din pappas. Som en kamelonts. Ibland ser de gröna ut, ibland bruna. Ibland vet man inte riktigt vilken färg de har.

Jag har fortfarande inte vågat åka kollektivt med dig. Inte heller tar jag med dig ut offentligt, förutom att du varit med till ett café i stan en gång, på ett matställe och på Maxi ett par gånger i bärselen. Aldrig trodde jag att jag skulle vara så rädd för att du skulle bli sjuk, och jag är nog lite överdrivet rädd. Det är ganska irriterande. Och jag tycker fortfarande att det är jobbigt när andra håller i dig eller ska peta på dig.

Du sover lite bättre nu. Ibland en timme på raken på dagarna. Du äter inte på nätterna och sover då och då uppemot åtta timmar (förutom små uppvaknanden, men du somnar alltid om själv). Du gillar fortfarande vagnen och somnar ganska lätt både där och i bilbarnstolen.

3-4man

När det gäller mig är det dags att ta tag i gravidkilona. Jag har stått still och behöver gå ned tio kilo. Nu är det krafttag som gäller eftersom jag nästan börjar gråta när jag ser hur jag ser ut. Jag går promenader, har börjat med hantlar och tar mig till Friskis en gång i veckan. Sedan du blev tre månader har jag även börjat tappa mängder med hår. Det ligger överallt i lägenheten och fyller igen golvbrunnen på ett nafs. Jag har slutat äta blodproppsmedicinen Waran och springer inte på läkarkontroller titt som tätt.

3-4man2

Jag hade tänkt så mycket innan jag blev mamma. Så många falska föreställningar och antaganden om hur jag skulle vara och hur jag skulle känna. Inte speciellt mycket av det stämde. Jag är mycket mer rädd, har nästan inget annat att prata om än dig eftersom jag inte gör något annat och älskar dig mer än vad jag trodde var möjligt.

3-4man3

Att få vara din mamma är det största i livet. Du är helt fantastisk!

Jag älskar dig så mycket. Det är obeskrivligt. Jag älskade dig redan i magen och älskar dig ännu mer nu.

 

22 svar to “Fyra månader med Skorpan.”

  1. Weronica januari 7, 2013 den 9:31 f m #

    Fint skrivet Anna. Men tror du inte han blir rädd och ovan att inte få vara ute någonstans och se andra människor eller saker?

    • Anna Granström januari 7, 2013 den 9:49 f m #

      Sjukhuset sa åt oss att INTE ta med honom ut de första tre månaderna, så det har inte gått så lång tid sedan han var tre månader. Vi är hemma hos andra och får besök 2-2ggr/v, promenader hela tiden och utflykter. Vi är ju även ofta på BVC och sånna saker, så han ser mycket annat utanför hemmet också. Menade mer stora folksamlingar, som typ IKEA och mataffärer. Får rätta mitt inlägg 🙂 Det här är en sån typisk grej jag inte trodde jag skulle känna innan jag fick barn… Tar man med småbarn till typ MAXI när de är nyfödda gör det mer skada än nytta. Ett spädbarn får tillräckligt med intryck och stimulans av allt hemma – ALLT är ju nytt.

      Victor älskar att vara hos andra och ute, sn är nyfiken och glad. Så nej, tror inte han blir rädd av det, däremot mindre sjuk 🙂

  2. Västgötskan januari 7, 2013 den 9:34 f m #

    Man är alltid mer beskyddande med första. Sån var jag lite grann med. Nr 2 och FRAMFÖR ALLT nr 3 har bara hängt med…. Haha! 🙂

    • Anna Granström januari 7, 2013 den 9:50 f m #

      Hehe, så är det säkert! Visste inte att jag skulle känna så… Ganska obehagligt!

  3. Weronica januari 7, 2013 den 10:08 f m #

    Ja, men det håller jag med om. Stora folksamlingar är inget att hurra för. Det gillar inte ens jag. haha.

    • Anna Granström januari 7, 2013 den 10:16 f m #

      Eller hur, blä! Fast jag saknar lite att gå i ett shoppingcenter… Bara nån gång! Det kommer väl 🙂

  4. -Jenny- januari 7, 2013 den 2:01 e m #

    De första tre månaderna kommer vi att hålla oss mycket hemma, men sen! Jag tänker att det är bra att utsättas för baciller och annat gojs så att man blir härdad. När jag var liten hade jag alla sjukdomar man kan ha. Röda hund, vattenkoppor, mässlingen, kikhosta, scharlakansfeber, njurbäckeninflammation, astma – you name it! Inte så kul då, mina fyra första år, men sen dess är jag ALDRIG sjuk. Aldrig. Var typ aldrig hemma ens från skolan, får Max en förkylning vartannat år… Mman behöver inte överdriva åt något håll, inte bara vara hemma, men inte vara ute i folksamlingar jämt. Tror på en lagom blandning.

    Jag hoppas att jag blir bra på att låta andra hålla min bebis. Jag vill bolla över ungen till alla, vill inte lägga beslag på min bebis själv för såna mammor är lite tråkiga. Tror att det är nyttigt för bebisen också. Att den inte ska bli så mammig.

    Det är vad jag hoppas på. Får se hur det blir sen i verkligheten. Som du skriver, man vet ju inte hur man blir…
    Kram

    • -Jenny- januari 7, 2013 den 2:02 e m #

      Oj, inte meningen att låta negativ, hoppas att du fattar hur jag menar!

      • Anna Granström januari 7, 2013 den 3:31 e m #

        Jag förstår… Att jag är en tråkig mamma! Hehe. Närå. Har inga problem med att Martin håller sin son, numer är det ok med andra jag känner väl också. Ibörjan var det jobbigt tom när släktingar skulle hålla… Trodde ALDRIG jag skulle känna så. Han är dock en glad och omammig kille hittills, men vi får väl se! 🙂

  5. Husfrun januari 7, 2013 den 4:50 e m #

    Så fint du skriver-
    Att tappa håret efter graviditeten är nog rätt så vanligt. Och det där med att ogilla att någon annan ens petar på ens bebis, å vad jag känner igen det där.
    Kram.

    • Anna Granström januari 8, 2013 den 10:41 f m #

      Ja, blev varnad innan det med håret! Hade räknat med det… Snart flintis!

      Skönt att någon känner igen sig… Kram!

  6. Helena januari 7, 2013 den 5:37 e m #

    Så fint!! Blir så rörd att jag får tårar i ögonen. Ta hand om honom, det går aldrig att vara för rädd om sitt barn. PUSS

  7. Casa Annika januari 7, 2013 den 6:28 e m #

    Så fiiint!
    Det är nog som du säger, man har en massa föreställningar om hur man kommer att vara, och så blir det helt annorlunda.
    Har en kompis som fick order att ta ut sin nyfödda på promenader så fort som möjligt, för att hon skulle andas avgaser och sådant och bli härdad.

  8. stoffisen januari 7, 2013 den 8:45 e m #

    KÄRLEK!
    Vad härligt, och stort grattis till 4-månadersdagen 🙂
    Jag önskar er all kärlekslycka för framtiden 🙂

    Kram
    Stoffe

  9. Anneli januari 8, 2013 den 12:36 f m #

    Så fint! Och oj vad tiden går, snart går också han! 🙂

    • Anna Granström januari 8, 2013 den 10:43 f m #

      Ja herregud, om ett år kanske han GÅR! Känns helt overkligt…

  10. Åsa januari 8, 2013 den 10:04 f m #

    Gud så fint skrivet 🙂
    Söta du!
    Kramar till dig å världens sötaste bäbi!!

  11. Annika i Colombia januari 18, 2013 den 2:44 f m #

    Åh så himla synd att vi inte kunde ses! Hade liksom kallt räknat med att vi skulle kunna styra upp något dagtid, inte tagit in det där med kollektivtrafik och influensatider och allt i beräkningen. Han verkar ju så himla fin, Skorpan, hade gärna sett honom live!
    Det här med att inte gilla att andra håller i honom, jag tror att det är rätt vanligt att känna så. Och jag tänker att vad tur att du inte bor i Colombia, då hade det varit dags att börja jobba nu. Jag började när Gael var fyra och en halv månad, och då hade jag varit ledig extra länge. Kändes inte helt kul att lämna bort honom till andra då.

Kommentera

