Jag kanske inte heller hade röstat.

14 Nov

”…folk köade i timmar i snön för att få rösta i USA …” och jag känner liksom lite att okej, kanske inte så konstigt att valdeltagandet är lågt på vissa ställen? Jag vet att folk skiter i det även om solen skiner och de har tid att rösta, men ändå – snacka om att de försvårar för medborgarna i USA.

Om jag var en singelmorsa och mitt enda val var att stå i timmar och köa i snö med ungen för att få rösta hade jag nog inte heller gjort det. Om jag hade kunnat glida ned till närmsta offentliga byggnad och slippa köa som det brukar vara i Sverige hade jag röstat.

USA:s samhälle har inte funderat på att ändra de fysiska förutsättningarna en aning för att uppmuntra till röstning? Annat än ”cast a vote – win a rifle” liksom.

Ps. Lite sent inlägg, jag vet, men jag började skriva det innan valet var avgjort och blev sedan avbruten.

7 svar to “Jag kanske inte heller hade röstat.”

  1. Man måste härma november 14, 2012 den 8:58 f m #

    Jag såg i ett tv-program en man som sa att han inte röstade eftersom det kräver att registrera sig, och det i sin tur innebär att man kan kallas till jury duty. Alltså – han vill inte tvingas att sitta i en jury (någon gång), därför röstar han inte.

    Ett mycket knäppt system det där.

  2. Hanna Lans november 14, 2012 den 10:08 f m #

    När jag bodde i USA följde jag med min dåvarande när han skulle rösta. Jag fick stå och köa tillsammans med honom och helt plötsligt blev jag inföst i ett sådant där bås. Jag backade ut och sa att jag ju inte fick rösta och vakten blev lite rosa om kinderna. Alltså, många röstar inte och kontrollen på dem som gör det är ganska obefintlig. Dessutom var det galet förvirrande med alla knappar som man skulle trycka på. Det är mycket som behöver ändras därborta. Elledningar över mark? Javisst, det borde verkligen åtgärdas, men röstningsförfarandet borde prioriteras i världens första och största demokratiska land.

  3. Linnéa Geiger november 14, 2012 den 3:38 e m #

    Men det finns tusen olika sätt att rösta, poströsta, förtidsrösta etc. Så man behöver inte stå i kö alls om man inte vill och har lite framförhållning.

    • Hanna Lans november 14, 2012 den 4:52 e m #

      Ah, nymodigheter. 😉

      • annagranstrom november 14, 2012 den 4:55 e m #

        Då finns det ju ännu färre ursäkter! Jag hörde dock att det hade varit massa strul med poströstandet i år som gjorde att det inte… gick eller vad det var?

  4. Colombialiv november 15, 2012 den 12:27 e m #

    Eller bara en sån grej att det alltid är på en tisdag! Inte så himla lätt om man jobbar (även om arbetsgivarna enligt lag måste ge ledigt, men det är det visst lite si och så med i praktiken).

  5. minagladadagar november 15, 2012 den 5:44 e m #

    Ja det borde ta lärdom av oss. Jag är glad att det är så lätt här i sverige. Det ska ju vara så lätt som möjligt om de vill att alla ska kunna rösta.

Kommentera

