Att njuta av bebisbubblan.

13 Nov
Alldeles ny i världen...

Alldeles ny i världen…

Jag önskar att jag kunde beskriva känslan av att kunna fixa frukost i köket medan bebisen ligger i sitt gym och SKRATTAR för sig själv och är helt upptagen av en rosa tygspindel. De första åtta veckorna skrek han så fort jag la ner honom. Men nu, att se honom skratta, att han ler när jag ler och vi tittar varandra djupt i ögonen … Jag älskar honom så mycket att jag börjar böla bara jag skriver det. Äntligen kan jag börja ”njuta” lite.

För ärligt. Så fort han hade fötts sa folk ”njut nu!” och jag kunde inte njuta. Visst var jag överlycklig både för att jag äntligen hade honom (OCH slapp vara gravid och må illa)  men var det njutbart? Inte särskilt. Jag vet inte många som har ”njutit” första månaden. Hur bra det än har gått gör det svinont i kroppen, man sover inte, många har problem med amningen, att gå på toa osv och hela världen är upp och ned. Jag vet inte hur mycket jag grät eller hur ofta jag kände mig otillräcklig och värdelös. Och de flesta jag känner har sagt samma sak.

Men nu, inne på bebisens tionde vecka, kommer det fler och fler stunder då jag NJUTER. Och jag börjar redan bli nostalgisk av att se bilder på honom som nyfödd och hur mycket han har utvecklats och vuxit.

Det känns helt surrealistiskt, men jag är MAMMA till Victor, min älskade lilla Victor!

12 svar to “Att njuta av bebisbubblan.”

  1. Sandra november 13, 2012 den 10:06 f m #

    Gud vad skönt att läsa det här. Att du äntligen kan njuta.
    Eller det gör inget om man inte kan börja njuta förrän dom är ett år gamla. För jag håller med dig, vaddå njut? hur njuter man när man mår fullständigt vidrigt och är så trött så kroppen bara vill falla ihop?
    Men bra för er! Äntligen!

  2. Husfrun november 13, 2012 den 4:15 e m #

    Visst tar det ett tag att låta det smälta, att riktigt få känslorna att sjunka in.
    Kram.

  3. trillingnöten november 13, 2012 den 6:24 e m #

    Samma här! Det var först efter typ två, tre månader jag fattade hur jäkla trött och sliten jag var i början. Sen började jag njuta! Ps. Har fått boken! Tack! Ska läsa om den nu! Kram!

  4. stoffisen november 13, 2012 den 6:41 e m #

    Åh vilken underbar känsla!
    Du är en underbar mamma, och du sätter så fina ord på din kärlek.
    Det är nästan så att man vill skaffa barn imorgon 😀

    Kram
    Stoffe

  5. Anneli november 14, 2012 den 12:10 f m #

    Det tar ju lite olika tid att komma till njutperioden för olika människor, beroende på hur man mår. Själv mådde jag uruselt när mitt första barn hade fötts, men magin i att ha ett litet barn vid min sida tog ändå över för det mesta. Tur är väl det för annars skulle det vara väldigt jobbigt. Skönt att du kan få fler och fler magiska njutstunder nu!

  6. Christel november 14, 2012 den 8:40 f m #

    Vilken otroligt fin bild!
    Och bra och ärlig text. Det behövs.

  7. Åsa november 15, 2012 den 9:41 f m #

    Åh va härligt :)))
    Å denna press, njuuut ha, visst är det underbart!! å bla bla bla-..det är nog en sjuhelvetes omställning 🙂 skönt med ärlighet, I like a LOT!
    Kram på dig!

  8. minagladadagar november 15, 2012 den 5:54 e m #

    Vad härligt!
    Kärleken till sina barn är ju den starkaste kärleken som finns. Jag minns att jag var helt överväldigad av känslor när jag fick mina barn. Det är jag fortfarande.
    Första tiden är inte rolig det minns jag. Men det blir bara bättre och bättre. Smärtorna försvinner, tröttheten försvinner och man faller in i sin roll som förälder.

  9. bubbelsblogg november 16, 2012 den 8:37 e m #

    Åh vad mysigt att du äntligen får känna så!:)

  10. -Jenny- november 17, 2012 den 7:46 f m #

    Jag tror att det blir tufft och en väldig omställning i början. Det positiva jag ska försöka fokusera på då är instinkten. Jag har ju aldrig ammat, vyssat, bytt blöjor, tröstat tidigare. Och jag gissar att efter några dagar kommer det har vara självklart. Hur man gör, håller, tänker och reagerar. Jag kommer inte att behöva tänka, det kommer gå på instinkt. Känns coolt. Hur jobbigt det än kommer att vara kommer jag att vara mamma och det kommer att kännas som om jag alltid har varit det.
    Kram och trevlig helg!

  11. MissStorm november 23, 2012 den 5:08 f m #

    Oj, det där känner jag igen. Det tog några månader innan jag verkligen kunde njuta. Jag kunde helt enkelt inte göra det så länge jag inte kunde lägga ifrån mig henne någon minut. Det var för intensivt. Någonting annat ”alla” säger är att det bara blir bättre och bättre. För oss stämmer det hittills! Hoppas det blir så för er också! Och visst är det surrealistiskt. Nästan lite Frankenstein-varning över att det nu finns en människa som du varit med och byggt..!

  12. Colombialiv december 4, 2012 den 2:37 f m #

    Åh! Och det är sant som alla säger: Det blir bara bättre och bättre!

Kommentera

