Två månader med Skorpan.

7 Nov

Och jag gör som Annika i Colombia: Jag skriver ett månadsbrev till min älskade onge.

Victor, idag fyller du två månader. På dessa månader har du vuxit nio centimeter och gått upp 1,9 kilo. Du har redan vuxit ur flera storlekar kläder och är inne på storlek 62. Du är 61 cm, så det är inte så konstigt. Ditt hår är fortfarande långt och mörkt. Din navel har läkt och din hud är sådär bebislen. När du föddes var du snustorr, inte ett uns bebisfett på kroppen. Barnmorskorna trodde att jag hade gått över tiden minst två veckor eftersom du var så torr.

Dina ögonfransar är långa och mörka och varje gång jag tittar på dig smälter jag till en liten pöl. Just nu har jag fått dig att somna i Baby Björnen på min mage och sitter med datorn i knät. Du sover egentligen bara i vagnen utomhus på dagen eller små powernaps i min famn. Däremot har du börjat sova bra på nätterna, säkert för att du är så utmattad av att inte sova på dagarna. Jag har gått från att sova tre-fyra timmar per dygn till fem-sex, och det är en otrolig skillnad.

Du har mycket magknip. Vissa dagar skriker du i timmar. Härom dagen i åtta långa timmar sammanlagt, men som tur var smet jag iväg till Friskis och Svettis och tränade för första gången på nästan ett år, förutom daglig barnvagnspromenad på fem-sju km. Underbart! När du har ont gör det så ont i mammahjärtat. Du gråter och skriker och vi går runt runt runt med dig i lägenheten. Nu har vi köpt en ny flaska som gör att du ska svälja mindre luft, men det är svårt att kontrollera när du ammas. Du ligger i timmar och ammas varje dag eftersom jag vägrar att ge upp.

På dessa veckor har du blivit starkare i nacken och blicken är fokuserad. Du har precis börjat uppskatta ditt lilla pingu-gym och le. Förut log du bara av gaser i magen, men nu kan du le socialt också.

Jag är imponerad över att du kan växla mellan bröst, flaska, ny flaska och napp utan problem. Nappen vill du dock bara ha när du är trött, aldrig annars.

Jag älskar dig så mycket. Det är obeskrivligt. Jag älskade dig redan i magen och älskar dig ännu mer nu.

14 svar to “Två månader med Skorpan.”

  1. petchie november 7, 2012 den 6:14 e m #

    Åh, vilket fint brev, det får du spara så han kan läsa det när han blir större. Vs ögonfransar blev inte mörka förrän han var ca 2 månader gammal men då var de helt plötsligt en dag jättelånga och mörka! Hans ögon blev bruna vid 4-5 månaders ålder, innan dess var det svårt att säga vilken ögonfärg han hade. Hans hår är fortfarande ganska blont, iaf i jämförelse med Os och mitt hår 😉
    NU står han här och drar i mig så jag får avsluta.
    Stor kram till er alla 3

  2. Anneli november 7, 2012 den 10:21 e m #

    Åh vad fint! Grattis lilla Skorpan!

  3. Helena november 8, 2012 den 3:08 e m #

    Så fint!! You make me cry..

  4. Husfrun november 8, 2012 den 5:37 e m #

    Å vad underbart att läsa ditt fina brev till Skorpan. Den kärleken är så oändlig.
    Grattis till Skorpan.
    Kram.

  5. bubbelsblogg november 8, 2012 den 8:40 e m #

    En fin liten kille ni verkar fått, grattis på 2 månaders dagen – nu kommer utvecklingen gå än fortare när han blir mer rörlig; vänder sig själv, skrattar med ljud för att så småningom om börja sitta själv, krypa och flirta! Ni har en underbar resa framför er ❤ Minns allt detta från mina söners bebisperiod som om det var igår och imorgon fyller min lillplutt 19 år (1,84 lång och 44 i skor) – det är fantastiskt!:)kram

  6. Christel november 9, 2012 den 7:37 f m #

    Så fint! 🙂

  7. -Jenny- november 9, 2012 den 11:30 f m #

    Åhhhh!
    Det är allt jag har att säga om detta 🙂

  8. Casa Annika november 9, 2012 den 7:40 e m #

    Jag hör att det var värt graviditeten.
    Njut allt du orkar av din lila unge!

  9. stoffisen november 10, 2012 den 12:13 f m #

    Vilket fint brev!
    Man blir så rörd av dina ord. Du kan verkligen sätta ord på känslor,

    Kram
    Stoffe

  10. Kikan november 10, 2012 den 9:27 e m #

    Visst är det fantastisk med de små liven!!! Nu har du en liten award att hämta i min blogg 🙂 Kram

  11. Min plats i solen november 11, 2012 den 9:49 e m #

    Åh Anna, jag blir alldeles varm inombords av att läsa din kärlekshyllning till er älskade lille son. Den där villkorslösa kärleken är underbar och överväldigande.

    Ta hand om varandra och njut av er fina lilla familj.♥

    Kram Lotta

  12. annajohanna november 12, 2012 den 7:11 e m #

    Oj vad rörd jag blev av ditt brev! Ett sånt fint minne det kommer att bli både för dig och för ditt barn!

  13. Min plats i solen november 12, 2012 den 9:13 e m #

    Åh, jag blir alldeles varm inombords av att läsa din kärlekshyllning till er fine lille son. Den där villkorslösa kärleken som drabbar en med sådan kraft.♥

    Ta hand om varandra och njut av er fina lilla familj.

    Kram Lotta

Kommentera

