Sandy.

1 Nov

Det är jättehemskt med USA, visst, men Karibien blir som vanligt bortglömt. På Haiti har 200 000 blivit hemlösa och hungersnöd hotar. 58 har dött i Karibien av Sandy, ändå är allt fokus på USA.

Kanske har jag automatiskt mer hjärta för Karibien eftersom jag har bott där (och min bok utspelar sig där), men ändå. Mina tankar går mest till Haiti just nu.

8 svar to “Sandy.”

  1. Hanna Lans november 1, 2012 den 11:44 f m #

    Du har helt rätt. Jag läste på olika utländska nyhetssajter och de har mycket bredare täckning om Västindien än vad Sverige har. Även om det även där pratas mest om USA. Beklämmande.

    • Jojjo (@milda_martha) november 1, 2012 den 12:50 e m #

      Ja, verkligen! Typiskt att allt fokus ska ligga på USA när det finns de som har det så mycket värre. En fjortonåring som dog i NY skrivs i stora artiklar, men hur många dog inte på andra ställen?

  2. Trillingnöten november 1, 2012 den 2:47 e m #

    Jag läste precis om att det finns över 300 000 hemlösa nu i Karibien. DET är stort. Jag vet att jag klagar att vara utan el, nu tredje dagen, samtidigt är jag tacksam att det gick så bra i alla fall. Jag hoppas att folk räcker ut en hand till Karibien först och främst. Jag tror att tidningar fokuserar på det som är lättare att relatera till. Det är lättare att relatera till nån i amerika som förlorat sitt hem än en fattig familj i nån by i ett land man knappt vet nåt om. Tyvärr. Jag säger inte att det är rätt på nåt sätt.

  3. Åsa november 1, 2012 den 2:59 e m #

    Det är alltid samma visa..det är konstigt..Samma sak när det var Tzunamin…
    kram på dig kakan

  4. Västgötskan november 1, 2012 den 3:02 e m #

    Verkligen hemskt oavsett var man befinner sig, som drabbad.
    Men visst är det typiskt att ett ställe får all uppmärksamhet. Likadant när tsunamin var i Thailand. Thailand fick massor med donationer, men övriga drabbade områden hörde man ingenting om…. 😦

  5. Husfrun november 1, 2012 den 6:44 e m #

    Usch fy vad hemskt.
    Jag har inte haft tid att hänga med i nyhetsvärlden på ett tag så jag vet knappt hur det har gått med Sandys framfart. Men det är hemskt att allt fokus läggs på ett land när fler är drabbade.
    Kram.

  6. Sandra november 2, 2012 den 3:52 e m #

    Har också tänkt på det… Tycker det är så märkligt…

  7. petchie november 7, 2012 den 7:42 e m #

    Speciellt som Haiti fortfarande inte har återhämtat sig från jordbävningen 2009. Men det är väl ju tyvärr som några redan varit inne på att nyheterna blir alltid större när det händer något i ett land som ”man” kan identifiera sig med som västerlänning. Orättvist och fel men så är det nog i de flesta fall. Dessutom har allmänheten kort minne och Haiti som var uppmärksammat precis efter jordbävningen har nu fallit i [nyhets]glömska 😦

Kommentera

