Det här med amning… Part deux.

31 Okt
Jag steriliserar...

Jag steriliserar…

Tack för alla fina och peppande kommentarer i inlägget nedan. Jag reagerar bara på en sak; alla dessa kommentarer, i all välmening, som säger att det är mitt val och att jag ska välja det bästa för oss.

Välja? Om jag kunde välja hade jag valt att helamma. Inget snack om saken. Det vore den bästa näringen för barnet, smidigt och lätt att bara langa fram bröstet överallt och ge perfekt tempererad mjölk, slippa diska och sterilisera flaskor och amningsnappar och undra hur mycket barnet får i sig. Om jag kunde välja hade det inte funnits någon tvekan.

Jag har inte valt. Eller jo, jag väljer att komplettera måltiderna med ersättning istället för att låta mitt barn svälta.

Under de två veckor då jag bara gav ersättning hade jag dock ett val. Jag valde att inte ge bröstmjölk eftersom de mediciner jag tog går över i bröstmjölk, varav en till två uttryckligen säger att man inte bör amma under tiden eftersom det påverkar barnet med diarré, hormoner och allergier. Men amningsmaffian i Sverige sa såklart att jag skulle amma ändå. Varenda läkare sa det. Här är det amning till varje pris som gäller, även om bebisen kanske får problem och men för livet på grund av medicinerna.

Om jag hade ett val skulle jag helamma. Det tror jag nästan alla skulle göra, om det fungerade. Bröstmjölk är det bästa för barnet, men inte om man äter mediciner som går över i bröstmjölk eller om man inte har tillräckligt med mjölk. Kanske inte heller om det gör så ont att man biter sig själv i fingret varje gång och nästan går under.

Som en klok Sara skrev i inlägget nedan: Att amma är som att gå in ett par skor. Man får skoskav. För somliga går skoskaven över, andra måste byta skor helt eftersom de aldrig passar.

Och vissa har för lite mjölk. Om jag inte hade blivit sjuk hade amningen kanske sett annorlunda ut, men det är tyvärr utanför både min kontroll och mitt val.

22 svar to “Det här med amning… Part deux.”

  1. petchie oktober 31, 2012 den 8:55 f m #

    Jag tyckte att du gjorde helt rätt som valde att inte amma Victor (nu blir jag osäker, med c eller k?) när du tog de starka medicinerna! Det är ju helt galet att läkarna gav dig andra råd, amning ska väl ändå inte ske till vilket pris som helst?
    Jag hade också helammat om jag hade kunnat, jag var sååå trött och stressad över sterilisering av nappflaskor, blanda ersättning mitt i natten när jag bara ville soova (och ge V mat så fort som möjligt) och när vi var ute någonstans. Speciellt som drickfärdig ersättning INTE finns i Belgien av någon konstig anledning så det har vi fått importera från Sverige, så mycket smidigare när man inte är hemma och babyn är hungrig. Jag skippade helt steriliseringen av nappflaskorna när V var ca 4-5 månader eftersom min mamma fick höra från en BVC-sjuksköterska att det räckte att diska dem överst i diskmaskinen – när barnen har blivit några månader gamla och inte så känsliga längre.
    Stor kram
    PS Upptäckte en kommentar från dig på badrumsinlägget i spamfiltret, sorry, den är godkänd nu! Förstår inte varför den hamnat där, andra kommentarer har ju gått igenom!?

  2. familjebegrepp oktober 31, 2012 den 9:05 f m #

    Jag håller inte alls med dig om att alla skulle välja att helamma. Jag skulle aldrig vilja helamma. Jag tycker det är vidrigt, hemskt och fängslande. Nej jag tycker flaskmatning är fantastiskt bra på alla sätt och vis. Och jag vet jättemånga som håller med mig. Jag kommenterade att det var ditt val att göra vad som passade er eftersom jag trodde du led av att flaskmata en del pga andras eventuella kommentarer om att du inte helammade. Men om du nu vill helamma, men inte kan, hur känner du få inför matningen överhuvudtaget? Jag menar du verkar ju inte tycka om det som det är men ändå kan du inte göra något åt det för att inte mjölken räcker om jag förstått det rätt?
    Att bröstmjölk är bättre för barn stämmer bara om modern är frisk, psykiskt stabil och beredd att göra det. Men att tvinga en mamma att amma med förlossningsdepression bland annat kan vara rent av skadligt för barnet (och modern) om modern avskyr det eller lider av D-MER. Det är minst lika viktigt att ta upp om man nu ska påstå att alla kvinnor vill amma.

    • annagranstrom oktober 31, 2012 den 9:32 f m #

      Jag skrev NÄSTAN alla. Inte alla. Och jag är helt med dig. Men skulle du inte vilja att det bara flöt på och att det inte var några problem? Nu är det ju inte så för dig, och då finns ersättning, vilket är superbra. Jag menade verkligen inte att förringa folk som väljer att bara ge ersättning, men jag har fortfarande svårt att tro att man skulle välja det om man inte hade några problem kring amning. Jag borde nog ha lagt till psykiska problem, ångest osv i mitt inlägg. Menade verkligen bara att välja amning OM det fungerade, oavsett anledning till att det inte fungerar. Bebisen kanske inte ens tar bröstet, det kan vara fel på körtlarna osv.

      Jag tycker inte om att amma. Jag tycker faktiskt att det är ganska obehagligt att se mjölk komma ut. Kanske en vanesak?

      Alla vill vi ju det bästa för bebisen, och OM det fungerar med amning är det ju det bästa varesig man vill eller inte, men fungerar det inte – av vilken anledning som helst – så är det ju inte längre det bästa alternativet.

      • annagranstrom oktober 31, 2012 den 9:43 f m #

        Och vad jag känner inför matning – ledsen när han får ersättning. Att ge bröstmjölk på flaska känns fina fisken! Mår dårligt av att veta vad han får i sig i ersättningen eftersom jag är så anti konserveringsmedel och e-ämnen, speciellt för en sån liten varelse. Jag längtar tills han kan börja äta vanlig mat…

      • familjebegrepp oktober 31, 2012 den 10:34 f m #

        Det är jättetråkigt att höra att du känner dig så ledsen inför att ge ersättning. Jag menar ni hade en tillräckligt jobbig start, du behöver inte mer som känns svårt.

        Fast det finns andra fördelar med att inte amma. Jag kan tex sova hela nätterna om jag behöver/vill eftersom pappan kan ta över. Jag kan gå ut och träffa mina vänner utan bebisen också. Nur inte det viktigt för mig, men för många kan det vara det.

        Jag tvivlar ändå starkt på att jag hade velat helamma oavsett om det hade flutit på helt problemfritt. Kanske eventuellt delamma, men eftersom jag tyckte amning var tusen gånger värre än att föda barn har jag ens svårt att föreställa mig hur det skulle vara att amma problemfritt.

        Hoppas du kommer över ledsamheten över matningen någon gång så det inte sitter kvar och växer sig till något stort och bittert.

  3. familjebegrepp oktober 31, 2012 den 9:11 f m #

    Men åh. Skrev en lång kommentar som verkade försvinna. Riskerar nu att upprepa mig här om den plötsligt skulle dyka upp.
    Jag skulle aldrig vilja helamma. Jag tycker det är vidrigt, hemskt och fängslande. Och jag vet att många känner likadant. Men hur känner du egentligen för matningen? För du vill helamma, men kan inte för att mjölken inte räcker till om jag förstått rätt? Känner du dig ledsen över det?
    Jag kommenterade att du gör valet som passar er bäst för att jag tycker att alla kvinnor ska få göra det valet själv. Utan en massa press från annat håll. Sen är det viktigt att ta upp att bröstmjölk enbartr bäst för barn om modern inte lider av förlossningsdepression, D-MER eller annat som kan göra en helt labil. Då kan amning, framförallt pressen att amma, bli rent ut sagt skadligt för barnet. Det är viktigt att ta upp det också om man nu ska påstå att alla kvinnor vill amma.

  4. Hanna Lans oktober 31, 2012 den 9:35 f m #

    Jag håller med Familjebegrepp här. Att välja det man själv vill, det handlar om att förhålla sig till det man k-a-n och utifrån det välja det man själv vill och inte det a-n-d-r-a vill eller menar att man ska. Om man tolkar begreppet att göra det man själv vill, så rämnar ju hela världen … Jag skulle gärna bo i Paris, men det fungerar inte just nu. Därför väljer jag att bo där jag gör och vara nöjd med det. Faktiskt riktigt glad t.o.m. 🙂 Sedan måste jag få lägga in ett litet ord om det där med att amma. Jag var en av de lyckostar som inte hade minsta värk, inte minsta ont eller infektioner, allt fungerade. Förutom att jag hade väldigt lite mjölk. Trots att jag inte hade problem, gillade jag inte att amma. Jag avskydde det verkligen inte, men jag kände mig oerhört låst över att sitta 18 gånger (ja, så många var det) om dygnet för att mata mitt barn med mig själv. Jag ä-l-s-k-a-d-e ersättning och att någon annan kunde ge mitt barn mat. Som tur var bodde jag ju i USA, så jag fick ingen skit för det. Jag ryser vid tanken på att ha en liten bebis som man vill göra allt för, och få slängt i ansiktet att man borde göra mer. Hallå? Det enda vi kan veta med säkerhet, är att mammor (friska) alltid gör allt de kan för sitt barn. Ingen annans åsikt ska slängas i ansiktet på en annan mamma. Däremot så är det ytterst sällan någon mamma slänger något på en annan mamma av ren elakhet, de allra flesta vill bara väl.

    • annagranstrom oktober 31, 2012 den 9:41 f m #

      Jag håller också med er båda! Fan, har uttryckt mig dåligt. Jag menar att jag tror att alla skulle vilja vilja helamma, alltså att man inte hade några issues runt det. Känner man du begränsad, olycklig, tycker inte om det – då har man ju inte en smärtfri amning. Vilken anledning som än är grunden. Jag önskar att jag älskade att amma, att det var lätt, fullt med mjölk och problemfritt. Då hade jag varit mindre bunden än om jag ger ersättning, för då hade jag bara kunnat pumpa ut och pappan kunnat ge ändå om jag ville ha ett dygn utan amning. Hoppas ni förstår hur jag menar?

      • familjebegrepp oktober 31, 2012 den 10:41 f m #

        Jag förstår absolut vad du menar. Och det är så himla sorgligt att läsa. Men om jag får säga något, i all välmening, trots att det värsta som finns är att som nybliven förälder höra ”tips och råd” från föräldrar som har äldre barn, jag önskar jag inte hängde upp mig så mycket på amningen när Edith var nyfödd. Det kommer så himla mycket andra val och konflikter man måste handskas med när barnet blir större. Jag hör till dom extremt stolta flaskmatare just nu och jag önskar jag kunde ta bort skulden jag bar på när Edith var bebis. Vi är kvinnor, vi har fött barn, vi har rätt att må bra och älska dom här barnen utan att älta vissa saker. Framförallt har vi rätt att få vara stolta över vad vi gör.

  5. Hanna Lans oktober 31, 2012 den 9:36 f m #

    Tolka begreppet ”vad man själv vill” b-o-k-s-t-a-v-l-i-g-t ska det stå. Jisses, vad man (jag) missar ord ibland.

  6. annagranstrom oktober 31, 2012 den 11:14 f m #

    Familjebegrepp: Jag håller med om att amning är tusen gånger värre än förlossningen (fast inget slåt graviditeten). Jag hatar att jag känner skuld och dåligt samvete hela tiden och jag önskar att jag kunde känna som du.

    Om mjölken dock bara hade flödat och allt varit problemfritt, då hade jag kunnat pumpa en stund på kvällen och min kille gett barnet mat under natten (med helamma menar jag ge 100 % bröstmjölk – genom bröst och/eller flaska) eller om jag vill vara borta en dag. Jag känner flera som har haft det så. Mjölken har fullkomligt flödat. Jag är avundsjuk på dem, faktiskt. Jag har inget emot flaskan, men ersättningen.

    Jag vet att jag måste förlika mig med att delamma, men jag har inte gjort det än… Tyvärr. Jag hade säkert haft lättare för det i något annat land. Kram!

    Ps. Tankarna gäller BARA MIG SJÄLV, inte andra. Jag är snarare avis på de som tar det lugnt och mår bra hur de än matar sitt barn.

    • Hanna Lans oktober 31, 2012 den 2:14 e m #

      Det där dåliga samvetet har man hela tiden som förälder, oavsett vad det handlar om tror jag. Min son har gjort frukost till mig den här veckan. För att han ville göra något fint för mig. Då får jag dåligt samvete … Varför? Har ingen aning. Den där mamma-grejen, går aldrig ur tror jag.

  7. Lina oktober 31, 2012 den 6:17 e m #

    Jag tycker att du sätter huvudet på spiken när du säger att du inte har valt det som du står i nu. Amningen sket sig också för mig och det har retat mig när folk försöker ta avstånd från amningsmaffian och säger ”alla får göra sina egna val och vad som är bäst för en”. Jag hade banne mig inget val då mitt barn gick ner i vikt, jag hade mjölkstockning med hög feber (som jag fick 4 dagar efter förlossningen) och mjölken inte kom ut. Ingen som jag känner/ har pratat med, där flaskmatning inte har varit ett val innan förlossningen, har lugnt och sansat tagit ett val. Alla berättar om kaos, smärta och oro. För mig är det samma sak som om man skulle säga till en kvinna som fick akut kejsersnitt att ”ja, vaginal födsel är ju bättre, men alla får ju välja som man vill”. Jag tror inte att man helt förstår hur liv och död- aktigt det kan vara att inte kunna amma sitt nyfödda barn om man inte själv har varit där.
    Och ang. ersättningen så använde jag Hipp ekologisk, det gjorde mig lite lugnare. Och sen brukade jag då och då tänka på att amma är en jättestor detox och det kan vara att det inte finns konserveringsmedel i bröstmjölk, men det finns alltså en massa annat skit där som vi annars går runt med i kroppen och som kommer ut i mjölken.

    • annagranstrom oktober 31, 2012 den 8:15 e m #

      Åh, I think I love you. Precis så. Du sa det bättre. Satte ord på det.

      Och hipp ekologisk? Varför känner jag inte till? Var hittar jag den? Vill ha!

      Jag behövde höra det om detox också. Det får ersättningen att kännas mer okej på något sätt.

      Tack tack tack för din kommentar!

      • Lina oktober 31, 2012 den 8:46 e m #

        Lilla vännen, det var så lite så. Jag är så glad att hela amning/flaskperioden är över. Det blir bara bättre. Jag bor i inte i Sverige men jag tror att Coop har det (vet inte om det finns i hela Sverige). Men var försiktig när du byter ersättning, man ska inte byta fram och tillbaka, utan hålla sin till en slag, annars kan det ger besvär med magen. Det var lite svårt att hitta här också, så vi bytte först när vi hade hittat en säker källa.

  8. Colombialiv november 1, 2012 den 2:05 f m #

    ALLTSÅ! Jag blir så himla upprörd över att läkarna tyckte att du skulle fortsätta amma trots att du tog en massa starka mediciner! Då har ju verkligen amma-till-vilket-pris-som-helst gått för långt!

  9. Sandra november 2, 2012 den 2:06 e m #

    Mycket märkligt med läkarna alltså… Inget vett i skallen? Amning är ett dilemma. Vet inte många som tyckt det var ett enkelt kapitel. Själv blev jag tillsagd att man inte skulle ge flaska innan tre månader vilket jag ångrar att jag följde. Sixten hade sen jättesvårt att ta flaska och han måste göra det då jag måste jobba vissa dagar. Det hade varit en sån frihet de dagar jag var som sjukast om jag hade kunnat låta Staffan mata honom i stället så att jag kunde fått sova. Och eftersom amning funkade så gav vi heller inte ersättning. Vilket jag också önskar att jag varvat lite med ibland. Men så vill man inte göra ”fel”. Tror mkt kommer kännas lättare vid ett eventuellt andra barn. (Om man nu någonsin glömmer bort hur det var att vara gravid… hö). Hoppas allt funkar bra utifrån dina förutsättningar. Ha inte dåligt samvete. Klart man gör sitt bästa hela tiden!!! Vad mer kan begäras liksom?

  10. Etta november 2, 2012 den 3:51 e m #

    Angående att amma när man tar mediciner måste jag ändå opponera mej mot kommentarerna. Jag jobbar jälv inom sjukvården, och man skulle aldrig rekommendera amning om mamman åt mediciner som var skadliga för barnet, eller där risken överväger nyttan. Alla mediciner överförs inte till mjölken. Sen har jag full respekt för att man själv väljer att låta bli att amma när man äter medciner, för att det inte känns rätt.

    • annagranstrom november 2, 2012 den 4:35 e m #

      Kan du då förklara för mig varför jag blev rekommenderad att amma när jag åt methergin och flagyl (plus fler mediciner) samtidigt? När det står tydligt på FASS att man inte bör amma om man äter methergin.

      Sen vet faktiskt inte folk inom vården vilka konsekvenser mediciner får i framtiden när de går över i bröstmjölk. Tänk på att vården en gång i tiden sa att cigaretter var bra för hälsan och p-piller riskfritt. Alla mediciner jag åt samtidigt, förutom waran, går över i bröstmjölk… Inte en enda läkare avrådde mig. En blev snarast arg när jag sa att jag inte ville amma. När jag fick kortison och antihistamin mot nässelfeber var det en läkare som faktiskt avrådde – äntligen.

      • Etta - gravid, illamående och lite bitter november 3, 2012 den 10:03 f m #

        Jag menade absolut inte att hoppa på dej om medicinerna och ditt val att inte amma, det var mer kommentarerna ovan som ” amma-till-vilket-pris-som-helst” och att läkarna hade ”Inget vett i skallen” som irriterade mej.
        Jag hade förmodligen gjort samma val som du.
        Jag vet inget om de mediciner som du beskriver, däremot är FASS inget som följs slaviskt av sjukvården, mediciner ges ofta på andra indikationer och i andra doser, och även mot de rekommendationer som står där. Själv har jag under min graviditet blivit ordinerad tre olika läkemedel som enligt FASS inte ska ges till gravida, ett av dessa läkemedel dessutom i dubbel dosering. Då hoppas jag verligen att den förlossningsläkare som förskrev detta vet vad han håller på med, det är klart att man funderar.
        Hoppas att du kan börja få må lite bättre, du har verkligen haft din beskärda del av krämpor och motgångar!

    • annagranstrom november 7, 2012 den 4:57 e m #

      Jag fick själv bla primperan under grav, som ”kan skada fostret”, men i det läget hade jag inget val. Jag hade inte orkat annars… Nu har man ju ett val; amma eller ge ersättning. Jag vet att läkare inte följer FASS, men det är ingen jag bara köper för att de säger så. Som sagt har läkare haft dålig koll förr – cigaretter och p-piller var bara två exempel. Jag tror att man ska vara restriktiv med medicin generellt när man ammar. Och att läkare bara helt kallt sa att jag skulle amma utan att räkna ihop alla olika mediciner jag åt, det tycker jag är riktigt läskigt (alla visste alla olika mediciner jag tog). Och mediciner där det står att det inte finns några studier på ammande kvinnor, då tycker jag att man bör avstå från amning eller åtminstone få information om att det är så, men näe – amma amma amma oavsett.

Kommentera

