Sockerstopp.

16 Aug

Mitt typ enda nöje i kaloriväg just nu har varit godis. Slemmigt godis som jag knappt gillat förut. Tuggummin, gelehallon, marshmallows, svampar, båtar … Ah. Faktum är att jag har mått bättre varje gång jag ätit godis. På riktigt. Det har varit som medicin för min kropp. Illamåendet har minskat, jag har blivit piggare och gladare … Faktiskt har jag njutit av godiset. Med tanke på att jag inte direkt njuter av någonting i matväg just nu har det blivit ganska mycket godis. Flera gånger i veckan. Kanske något varje dag om jag ska vara ärlig. Om inte godis, så ett par dextrosol. Frukt ger liksom inte samma resultat, frukt får jag halsbränna och illamående av (t.ex. av nektariner, vindruvor eller jordgubbar, som ju annars påminner mest om godis).

Så var jag hos barnmorskan härom dagen, och då påpekade jag att jag var lite orolig för mitt blodsocker. Och mycket riktigt – det hade ökat från 5-6 under hela graviditeten till hela 8.1! Över 9 = farligt som gravid. Så vad händer nu? Jo, inget mer fusk-socker resten av graviditeten. Frukt går bra. Jahopp. Där rök det enda nöjet och den enda njutningen, men jag ska klara det. Jag måste ju klara det. Allt för Skorpan.

Jag får trösta mig med att jag inte ätit kakor, choklad, bullar osv på flera månader, så det är ”bara” rent sliskigt godis jag måste vänja mig av med. Alltid något.

Giv mig styrka.

17 svar to “Sockerstopp.”

  1. Annika i Colombia augusti 16, 2012 den 8:24 e m #

    Men alltsa! Vilken orättvis graviditet du fatt. Skönt att det SNART är över!

  2. Helena i Philly augusti 16, 2012 den 8:40 e m #

    Giver så mycket jag kan… letar också efter styrka… Kram och lycka till!!!

  3. Mama Bear augusti 17, 2012 den 3:47 f m #

    Pepp!

  4. Vänliga hälsningar Anja augusti 17, 2012 den 5:09 f m #

    Inte lång tid kvar nu, håll ut!!

  5. Vänliga hälsningar Anja augusti 17, 2012 den 5:10 f m #

    /Anja(skriver fr mob kunde inte fylla i namn)

  6. Husfrun augusti 17, 2012 den 7:35 f m #

    Men å, så nedrans orättvist nu när du äntligen hittat nåt du njuter av. Men snart… snart får du äta vad du vill – och kan äta vad du vill hoppas jag 🙂
    Kram.

  7. Åsa augusti 17, 2012 den 8:20 f m #

    Men ååh va trist…pluttan..Snart e det över 🙂
    Stor kramis!
    Åsa

  8. Marlene augusti 17, 2012 den 10:40 f m #

    Testa sockerfria halstabletter, det är min räddning när jag är godissugen 🙂

  9. petchie augusti 17, 2012 den 1:44 e m #

    Åh neeeej, vad tråkigt! Men men, nu är det inte många veckor kvar! Kan du äta frukt utan att få halsbränna / illamående?
    Kram!

  10. Trillingnöten augusti 17, 2012 den 5:25 e m #

    Helt förfärligt! Hur ska du klara dig nu….Inget godis alls liksom…iof för bebisen, men ändå!

  11. Västgötskan augusti 17, 2012 den 5:37 e m #

    Hade du ätit något en timme eller närmare blodsocker-provet?
    Jag hade ätit frukost (inte den allra bästa kanske; cornflakes med lite sylt och mjölk) och fick högre värde pga det. Efter ytterligare en stund hade det gått ner till ”Vanlig” nivå.

    Kram M

  12. Bubbel augusti 18, 2012 den 9:26 f m #

    *Styrkekram*

  13. -Jenny- augusti 19, 2012 den 6:17 e m #

    Jag är en riktig godisgris och även om jag försöker låta bli slinker det ner något flera gånger i veckan tyvärr. Hade hoppas att jag åtminstone skulle bli osugen nu, men icke…

    Igår mailade jag båda dina mailadesser. Har du fortfarande inte fått mail från mig kan du väl skicka ett till min mailadress som står i min profil? Så svarar jag på det istället…

  14. stoffisen augusti 19, 2012 den 7:14 e m #

    Du är så oerhört duktig och stark vännen!
    Såg du mailet ang bloggträffen? Jag kan tyvärr inte, eftersom att jag inte kan lova att jag hinner i tid. MEN jag träffar gärna dig och köper boken för att bara säga hej snart 🙂 Funkar det? ❤ kram

  15. Nadja augusti 19, 2012 den 7:58 e m #

    Men du, vi kan sakna svenskt lösviktsgodis tillsammans! Fast jag bär iof. inte runt på en liten (som nog inte känns så liten) klumpeduns i magen 🙂 Sockerfritt e ju inte lika gott men du kan ju testa i alla fall.. Tänker på dig och hoppas på en smidig graviditet!

    • Nadja augusti 19, 2012 den 7:59 e m #

      fortsatt alltså, vet ju att det hittills inte varit smidigt alls..

  16. Jojjo (@milda_martha) augusti 20, 2012 den 1:41 e m #

    Åh men snart, snart, snart är Skorpan här, fatta så häftigt!!

Kommentera

