Somrig bokenkät.

24 Jul

Jag hittade den här hos Malin the writer (som skrivit Kär Lek?) och det kliade i fingrarna direkt. Jag är inne i ett riktigt läsflow … Är det förvisso rätt ofta, men ändå.

Ska precis börja på Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper. Läste ut Alla mina vänner är superhjältar för någon timme sedan. Ströläser lite i Kartor för vilsna älskande samt Och hon gav sig inte, som är en egenutgiven bok av Anna Vintersvärd. Jag har fått den som recensionsexemplar för att recensera på Bohusläningens Bokblogg.

Massor! Med beräknad bebis om 40 dagar vill jag gärna hinna läsa så mycket som möjligt …

Mest ”gravid-yoga” på Spotify och lite radio när vi åker bil. Man har ju hört att bebisar ska gilla lugn musik, så …

Typ boksidor. Har knappt sett någon film ens.

Överallt, men mest i soffan och sängen. Jag har ju en finfin läshörna, men den känns lite höstig. Jag sitter på balkongen i solen då och då också, men det blir så varmt och vi har inga sköna stolar där. Dumt.

Ja, engelska. Oftast svenska, men alltid ett gäng engelska per år också. Senast var The Imperfectionists, som jag gillade. Ibland på spanska, men det var länge sedan nu.

Någon riktig sliskig chiclit-bok där allt är finemang och pengarna rullar. Kommer dock inte på någon specifik  nu, men en Denise Rudberg kanske?

Bloggar, New York Times Bestseller-listan, inspiration av omslag när jag går förbi bokhandlar, kompisar, boktipset.se och bok.nu. Det bästa med de två sistnämnda är att man får tips utifrån sin egen smak, baserat på tidigare satta betyg.

Har skrivit en som kommer snart. Se under fliken Halva min Måne.

Här är de jag gett sämst betyg. Läs dem inte om ni inte blir tvingade eller får jävligt bra betalt.

Har ingen sådan, men mina tvärtemot-favoriter är traditionella deckare och science fiction. Undviker dem helst.

Går sällan på biblan, men jag älskar att de finns.

 

14 svar to “Somrig bokenkät.”

  1. Husfrun juli 24, 2012 den 4:10 e m #

    Jag älskar din boktipslista. Dock ska jag inte läsa någon av dina sämsta ”tips”. Tror ingen vill ge mig betalt för det 😉
    Kram.

  2. Åsa juli 24, 2012 den 4:43 e m #

    sötis 🙂
    Gillar dig!
    Kramar Åsa

  3. Casa Annika juli 24, 2012 den 11:14 e m #

    Jag hade hoppats få se Da Vinci-koden på din sämstalista, men du var kanske för klok för att ens försöka dig på den. Eller så gillar du den som sjutton och jag trampar dig på tårna nu. Men jag tror inte det.
    Eller Postcard Killers (Liza Marklund, James Patterson). Jag läste den enbart för att någon var tvungen att recensera den. Jag sågade den så att det bara blev sågspån kvar.
    (Jag fick betalt, men inte tillräckligt för att det skulle väga upp.)

    • annagranstrom juli 25, 2012 den 7:40 f m #

      Jag har faktiskt inte läst Da Vincikoden eller Postcard killers! 🙂 Da Vinci-koden i bokhyllan, men blev avrådd att läsa den … Rätt val, alltså, pjuh! Om jag fick betalt hade det nog varit en annan femma. Intressant att du fått det – jobbar du med sånt? Nu är jag nyfiken!

      • Casa Annika juli 27, 2012 den 12:42 f m #

        Sälj skräpet i hyllan.
        Nej, det var på min tidning där jag jobbat sedan urminnes tider (om man kan säga så när man nyss fyllt 30), kulturredaktören hade ett gäng böcker på skrivbordet och behövde hjälp med att recensera. Som vanligt. En del sker frivilligt, vi får böckerna om vi har lust att recensera dem, andra ska helt enkelt vara med i tidningen och då måste någon recensera dem. Postcard Killers var en sådan. Det var inte mer än så.

  4. Bubbel juli 25, 2012 den 1:32 e m #

    Kul lista, men hur kommer det sig att du inte ivrar för biblioteken? Själv är jag LIVRÄDD för att de snart kommer vara ett minne blott och tjatar mig grön på alla i min närhet att använda dem…

    • annagranstrom juli 26, 2012 den 11:14 f m #

      Jag köper böcker, lånar aldrig förutom då jag pluggade (och lånar av vänner osv). Och då besökte jag sllan biblioteken ändå (förutom för att plugga). Min pappa är bibliotekarie, så oftast fixade han alla böcker åt mig då. Vill dock påpeka att han såklart inte fuskade genom att tränga sig före i köer, men han hjälpte mig att leta upp alla och beställa.

  5. stoffisen juli 25, 2012 den 5:25 e m #

    Du har ett så bra sätt att skriva på.
    Håller med Åsa; gillar dig.

  6. Marlene juli 28, 2012 den 6:25 e m #

    Jag har precis läst ut ”Varför gråter inte Emma”. Mycket intressant men även obehaglig förstås. Rekommenderar dej att läsa den, men kanske inte i nuläget med bebis i magen… Jag bojkottar allt av Lisa Marklund och Björn Hellberg, men gillar Camilla Läckbergs böcker.

  7. annajohanna juli 28, 2012 den 7:50 e m #

    Kul enkät! Jag ska genast fylla i den själv. 🙂

  8. Lufthamn juli 30, 2012 den 10:10 f m #

    WOW! Första gången du och jag clashat rejält när det gäller böcker: Smaken! Jag gillade den verkligen. Inte lika mycket som Igelkottens elegans men ändå! Så inbillningshungrig som jag var när jag läste den har jag knappast varit tidigare 🙂

  9. Erundina augusti 7, 2012 den 4:39 f m #

    i really like following your blog as the articles are so simple to read and follow. excellent. please keep up the good work. thanks.http://www.casaemail.com.br

Kommentera

