Waldorfpedagogik.

15 Jul

Idag på nyheterna så handlade det en hel del om Waldorfpedagogik och att Waldorfhögskolan riskerar att läggas ned. En förälder intervjuades också och menade att pedagogiken har en del motståndare, oftast de som vet allra minst.

Jag kände direkt att jag är lite smått anti Waldorf, alltså renodlad Waldorf. Inte just fokuset på den andliga, estetiska, språkmässiga och tankemässiga delen, men många andra saker. Som att inte skriva med blyertspenna utan krita, att inte få spela fotboll eller se på tv, inte ha svarta kläder osv.

Och vet jag minst om detta?

Skulle inte tro det. Jag gick själv i en Waldorfklass mina sex första år. Tack och lov inte renodlad sådan, utan en blandning mellan Waldorf och ”vanlig” skola. Egentligen det bästa av två världar. Till exempel fick vi börja med spanska och engelska redan i ettan, vi höll på med musik varje dag, målade och arbetade med händerna mycket och lärde oss inte mindre än andra – vilket bevisades när vi i högstadiet mixades med två vanliga skolklasser och inte presterade sämre än dem.

Däremot var vår lärare redan i pensionsåldern när vi fick henne. Hon var extremt gammalmodig. Varje morgon stod alla killar och tjejer i varsitt led och neg och bockade medan vi tog i hand och sa ”God morgon kära fröken Elsa”. Framåt femman kunde hon inte alls handskas med oss, utan började med utfrysning av framförallt mig. Ärligt talat resulterade det i ren och skär mobbning, vilket gick vidare till rektorn och resulterade i en stor kamp. Hela min skollust och självkänsla förstördes i många år framöver tack vare kärringen Elsa. Och detta har naturligtvis färgat min syn på Waldorf. Jag har svårt att minnas de bra sakerna.

Men bortsett från henne – Waldorf? Tja, en hel del bra grejer men också en massa flummeri och mindre bra saker. Lite av allt är nog det bästa.

Mer om Waldorf kan ni läsa HÄR.

7 svar to “Waldorfpedagogik.”

  1. Husfrun juli 16, 2012 den 9:05 f m #

    Jag vet inte så mycket om Waldorf eller någon annan friskola för den delen, mer än att jag känner min magkänsla. Det ger mig kanske inte rätt att uttala mig om hur verkligheten faktiskt ser ut, mer än hur min syn är. Och en mix är nog att föredra vad det än gäller. Men jag är lite anti friskolor över lag. Min magkänsla är…
    Kram.

    • annagranstrom juli 16, 2012 den 10:13 f m #

      Jag gick dock inte i en friskola, utan en halv-waldorfklass i en vanlig/montessori-skola. En mix är nog som sagt det bästa… Har därmed ingen erfarenhet av friskola mer än magkänsla jag heller.

  2. Weronica juli 19, 2012 den 7:45 f m #

    Rätt åt henne att hon fick den där ruttna apelsinen unfer sin kudde på klassresan!!!!

  3. Bubbel juli 20, 2012 den 11:41 f m #

    Min systerdotter gick i en Waldorfskola och de fick inte överhuvudtaget peta på en dator innan de hann in i 9an vilket gjorde att det första hon tvingades göra på det kommunala gymnasiet var att ta stödkurser i allmänn data, excel, word mm för att ens kunna hänga med på de andra lektionerna!!

  4. Ida september 14, 2012 den 9:52 f m #

    Råkade hitta det här bara. Tråkigt att höra om dina dåliga erfarenheter. Men en blandning mellan Montisori och Waldorf låter ju väldigt konstigt. De har ju ganska mycket motsättningar mellan de olika filosofierna.
    Jag har själv min dotter på en Waldorfskola. Hon gick i kommunal skola i 3 år och har gått i Waldorf ett drygt år nu. För henne var det toppen att byta. Innan hade hon jämt ont i magen/huvudet och nu är hon aldrig sjuk. Ser också skolan ta hand om en massa ”problembarn” som inte får hjälp i den kommunala skolan. Tycker att det är tråkigt att skolorna ska ha så dåligt rykte. Väldigt få av eleverna på min dotters skola går ju där för att föräldrarna är antroposofer.
    Tyvärr blev det ju ett beslut som gör att skolorna nu måste gå in och betala utbildningen åt Waldorf lärarna, vilket ger en ännu mer ansträngd ekonomi för skolorna. Verkligen synd eftersom iaf den skolan min dotter går på lägger sina pengar på att det ska finnas mycket personal.

    Ha en trevlig helg!

    /Ida

    • annagranstrom september 16, 2012 den 7:37 f m #

      Jag har både bra och dåliga erfarenheter, tycker att det finns både bra och dåligt med Waldorf. Sen att vi hade en hemsk lärare… Jag vägrade att gå i renodlad montessori, så waldorf var toppen för mig i flera år – tills läraren blev en häxa framåt femte klass.

  5. Linus sellden mars 2, 2015 den 2:28 e m #

    Wow… Jag gick också i den klassen med dig Anna, kärringen Elsa var verkligen hemsk. Kul att se lite ”vad det blivit av dig”, kram//Linus Selldén

Kommentera

